تبلیغات
مؤسسة المعلم - مردم نگاری چیست ؟
 
مؤسسة المعلم
معا نتحدّی المستحیل
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : ناصر جابری
نویسندگان
نظرسنجی
فی أی قسم أو جزء من مسابقة فرسان الشعر 3 ترى إشكالیة أو نقدا واردا ؟













پنجشنبه 14 مرداد 1389 :: نویسنده : ناصر جابری

مردم نگاری چیست ؟ مطالعه ی مردم درون فرهنگ های خود

والری ویلیامسون ترجمه مهرداد امامی

مردم نگاری مجموعه ای از روش های تحقیق ابتدایی را برای انسان شناسی یعنی تحقیق در مورد انسان ، فراهم می کند . مردم نگاری در دو سده ی اخیر بمنظور گزارش دادن رفتارهای مردمان بومی توسعه یافت . نخستین جهان گردان اروپایی هنگامی که به گشت و گذار در جهان و شناسایی نقاط ناشناخته ی آن پرداختند

با مردمانی از سایر نژاد ها مواجه شدند . آن ها وارد ارتباط فرهنگی با این مردمان شدند به گونه ای که برای زنده ماندن ، زبان های آن ها را آموختند و رسم های آن مردمان را مشاهده کردند . این امر توصیفی از ارتباطاتی است که نخستین شکل مردم نگاری را تشکیل دادند .  بدین گونه بعضی  مواقع از   مارکوپولو ( 1324 _ 1254 م ) به عنوان نخستین مردم نگار یاد می شود .

در اصل ، پیدایش علوم جغرافیا ، مردم نگاری و مردم شناسی ( مطالعه ی نژاد های مختلف ) ، از نوشته های محققان مختلفی در نیمکره ی شمالی شروع به پدیدار شدن کرد که آن نوشته ها غالبا به زبان آلمانی و شامل رفتار و سوالات زیادی در مورد انسان بود . بطور تناقض آمیزی واژگان تخصصی منتخب برای انسان شناسی ، فرانسوی بودند :



در صورتی که واژه ی انسان شناسی ( Anthropology) در اواخر قرن 16 در انگلستان شناخته شد ، واژه ی مردم نگاری Ethnography) تا اوایل قرن 19 آشکار نشد . به طور اساسی مردم نگاری ، نوشتار انسان است به طوری که تمرکز آن خواه بر روی علم ، پزشکی ، مذهب ، زبان شناسی و خواه شکل گیری ملت باشد ، اما از آنجایی که انسان در گروه ها قرار دارد بنابراین اطلاعات مردم نگارانه آن چیزی است که شامل رفتار متقابل میان انسان ها می شود .

جغرافیدانان و دانشمندان بوسیله ی گزارش دادن درباره ی مردمان جدید و فهم آن ها ، بویژه نوشتار این مشاهدات و تفسیر ها ، شروع به تعبیه کردن روش مردم نگاری کردند . زبان شناسان و انسان شناسان روش های مشخصی را در فرآیند تبدیل شدن به یک رشته ی مجزا ، توسعه دادند . تا زمانی که ارتباط فرهنگی با مردمان بومی در نیم کره ی شمالی توسط انسان شناسان و یا روش های آنان پدیدار نشده بود ، مردم نگاری به تاریخ متصل و به عنوان ابزاری از علم تاریخ شناخته شده بود . کاربرد مردم نگاری در هیئت یک ابزار تاریخی برای مردمان بومی ، زمانی توسعه یافت که مفهوم تکامل بشری معنی دار گشت .
این درک پدیدار شد که گروه های شکارچی – گردآورنده در یک زمان ، با جوامع هم دوره ی خود به حیات ادامه دادند و تا آن زمان ویژگی های رفتار "پیش تاریخی" و روش های فراگیر زندگی آن ها ادامه داشت . این امر بویژه در مورد دسته های گوناگون بوشمن ها ( بومیان شکارگر آفریقای جنوبی ) یا سان ها ( گروهی از بوشمن ها ) صدق می کند که ساکن آفریقا شدند و کسانی را که با آن ها مواجه شدند به جای مشاهده در یک زمان قابل توجه ، از آن ها چشم پوشی کردند . در جای دیگر قبایل اینوییت های ( گروهی از اسکیمو ها ) ساکن در جنگل های بارانی ، گروه های بومی آمریکایی و بومیان استرالیایی ، تمرکز پیوسته ای را برای مردمنگاران فراهم می کنند .

مطالعات مردم نگارانه در ابتدا ، انتقال داده های ثبت شده بوسیله ی انسان شناسی بود که در میان افراد مورد مطالعه ی خود زندگی می کرد . این داده ها سپس برای محققان دیگر بمنظور تفسیر کردن آن ها قابل دسترسی می شد . در نتیجه ، انسان شناسان به مردم نگاری در سه سطح می پرداختند :



این ترکیب از فرآیند بدست آوری داده ها ، تفسیر داده ها و مبحث فرآیند استدلال محقق ، بطور کلی چگونگی پرداختن به مردم نگاری می باشد  .  انسان شناسان از این فرآیند برای کشف این موضوع که چه چیزی به انسان بودن معنا می دهد استفاده می کنند .
مطالعه ی مردم نگارانه ی مردمان در قید حیات ، اطلاعاتی را درمورد تفسیر شواهد باستان شناختی کشف شده در مکان های پر اهمیت تاریخی و پردازش تخمینی در مورد رفتار انسان و توسعه ی آن در جهان باستان ، فراهم می کند . باستان شناسی بقایای تاریخی و مصنوعات را حفاری کرده و آن ها را ترسیم و طبقه بندی می کند ؛ اما پرسش انسان شناسان این است که این مصنوعات چه دلالتی درباره ی رفتار انسان دارند ؟ مردم نگاری روش ها و موضوع تحقیقات را برای تطبیق و تعمیم دادن در تفسیر خرده فعالیت های انسان عرضه می کند .     نوشتار انسان      Anthropologie    ( از ریشه ی لاتین )     Ethnologie   ( از ریشه ی یونانی )     Ethnographie  ( از ریشه ی یونانی )     مواجهه ی جهان – محلی     مردم نگاری ، ابزار دانش تاریخ     گردآوری داده ها     آرایش موقت داده ها بمنظور بیان اطلاعات گوناگون در مورد فرهنگ از قبیل : ساخت اجتماعی ، رسوم و اقتصاد     طرح مباحثاتی در مورد روش های مورد استفاده برای آرایش داده های گزارش شده در سطح دوم

منابع :

    Barnard , Alan , (Editor) (2004) Hunter-Gatherers in History , Archeaology and Anthropology , Berg Publishers     Hulan , Renee , (2002) Northern Experience and the Myths of Canadian Culture , McGill Quenn’s University Press

Me_ir_06@yahoo.com

  سایت انسانشناسی و فرهنگ

Valerie Williamson





نوع مطلب : مقالات و وجهات نظر عامة، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 31 فروردین 1396 02:27 ب.ظ
My partner and I stumbled over here from a different web address and thought I might as well check things out.
I like what I see so now i'm following you.
Look forward to looking into your web page again.
جمعه 25 فروردین 1396 08:24 ق.ظ
After going over a handful of the blog articles on your web page,
I really like your way of blogging. I saved it to my bookmark site list and will be
checking back in the near future. Please visit my website too and tell me your opinion.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 10:12 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts about مردم.
Regards
یکشنبه 20 فروردین 1396 06:50 ب.ظ
I'm not sure why but this website is loading extremely slow for me.

Is anyone else having this issue or is it a
issue on my end? I'll check back later and see if the problem still exists.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :